De verborgen waarheid achter klantgedrag

Customer Geeks | De verborgen waarheid achter klantgedrag

Boek: Breingeheimen

Het inspelen op ‘Heuristics en Biases of the Brain’ (Kahneman (2010)) begint echt een vlucht te nemen in de marketingwereld. Na de zes verleidingsprincipes van Cialdini (‘Influence’ (2007)), bieden deze ‘Breinautomatismen’ een genuanceerder en effectiever ’toolkit’ om de klant te beïnvloeden. Op Wikipedia zijn er inmiddels bijna 200 gedocumenteerd.

Maar deze ontwikkeling roept ook nieuwe vragen op. Want de principes achter de Breinautomatismen kunnen best complex zijn. En met het grote aantal is het ook lastig grip krijgen op deze materie. Ook blijkt niet ieder Breinautomatisme in iedere context zonder meer van toepassing te zijn. Vaak is onderzoek nodig om te begrijpen welke er lijken te spelen en hoe je er optimaal gebruik van kunt maken. En dan is er nog de ethische kwestie: want hoe ver moet je als ‘persuasion marketeer’ kunnen en willen gaan om de consument onbewust te beïnvloeden?

Samen met William Burghout en Ieteke de Vries van Diversions, heb ik het boekje ’37+1 Breingeheimen’ geschreven om je op een toegankelijke manier kennis te laten maken met Breinautomatismen en je op weg te helpen met een antwoord op deze vragen.

Het boekje is te verkrijgen via deze link en is ook te koop op bol.com.

Of lees eerst nog meer in mijn blogpost op deze site en op Marketingfacts!